Friday, June 5, 2009

TANGGUNGJAWAB DAN LIABILITI

* Mengamal perubatan hanya boleh dilakukan dengan sah oleh individu yang telah diajar, dilatih dan telah lulus serta telah memenuhi syarat yang dikehendaki oleh undang-undang. Panduan mengenai hal ini telah dijelaskan oleh Rasulullah s.a.w: "Seseorang yang tidak mempunyai ilmu perubatan adalah bertanggungjawab jika ia mengubati orang sakit."

* Dengan adanya kepakaran perubatan, kes yang bermasaalah hendaklah dirujuk kepada pakar yang berkaitan. "Setiap pakar sebaiknya disesuaikan untuk mengendalikan kes yang memerlukan kemahirannya".

* Di dalam menguruskan sesuatu kes perubatan, seorang doktor hendaklah bertindak dengan sebaik mungkin. Dengan berbuat begitu, tanpa melakukan kecuaian, setelah mengambil langkah pencegahan yang diperlukan ia tidak dipersalahkan atau dihukum walaupun jika hasilnya tidak memuaskan.

* Doktor adalah wakil pesakit ke atas tubuhnya. Penerimaan doktor oleh pesakit untuk merawatnya dianggap persetujuan ke atas apa-apa rawatan yang ditetapkan oleh doktor itu. Jika rawatan memerlukan pembedahan, persetujuan yang tersebut di atas hendaklah disahkan dengan bertulis, demi untuk melindungi doktor dari apa-apa kemungkinan. Jika pesakit menolak atau tidak bersetuju dengan rawatan yang dicadangkan, penolakan ini juga hendaklah dibuat dengan bertulis, bersaksi atau menanda tangan mengikut keadaan.

* Jika pesakit tidak bersetuju memberi keizinan kerana takut, doktor boleh membantu pesakitnya dengan memberikan ubat seperti ubat penenteram untuk menghilangkan perasaan takut tetapi tidak sampai menghilangkan atau melemahkan kesedarannya, untuk membolehkan pesakit membuat pilihannya dengan tenang dan tenteram. Sebaik-baik cara untuk mencapai tujuan ini ialah sikap doktor itu sendiri, keperibadiannya, baik-budinya, kesabarannya dan pendekatan dengan menggunakan perkataan yang betul.

* Di dalam keadaan kecemasan dan nyawa perlu diselamatkan melalui pembedahan serta-merta atau intervensi lain, Doktor boleh bertindak mengikut peraturan Islam "larangan boleh diketepikan bila perlu". Kedudukannya adalah selamat dan kukuh walau apa jua hasil tindakannya, asalkan ia telah mengikuti kaedah perubatan yang diterima dengan betul. Tindakan "jahat" dengan tidak menyelamatkan pesakit mengatasi apa yang dianggap perbuatan "baik" dengan membiarkan pesakit membuat keputusan yang merosakkan dirinya sendiri. Hukum Islam mengisytiharkan bahawa "menjahuhi" yang "buruk" lebih diutamakan dari mengambil yang "baik". Ajaran Rasulullah s.a.w menyebut " saudara kamu ketika ia benar dan juga ketika ia salah". Apabila para sahabat bersetuju dengan membantu saudara jika ia benar tetapi hairan dengan memberi bantuan jika bersalah, Rasullullah s.a.w bersabda: "Cegahlah dia dari melakukan kesalahan .. kerana inilah bantuan yang diperlukannya". " Sebagai kesimpulan, kriteria ugama yang asas yang boleh melindungi Pengamal Perubatan / ialah :

1) Kelulusan yang diiktiraf

2) Penerimaan seseorang doktor oleh pesakitnya

3) Keikhlasan seseorang doktor dengan bertujuan hanya untuk mengubati pesakitnya

4) Ketiadaan kesalahan yang tidak boleh dimaafkan seperti yang dijelaskan didalam undang-undang perubatan.

No comments:

Post a Comment