Friday, June 5, 2009

Jampi dan bertangkal

Berhubung dengan ini, mengikut satu hadis:

Sahabat-sahabat telah bertanya Ar-Rasul tentang jampi. Bersabda Ar-Rasul: "Bacakan jampi kamu kepada saya. Tidak ada salahnya dengan jampi, selagi mana tidak ada kesyirikan di dalamnya."
(Muslim)

Dengan ini menunjukkan kepada kita tentang keharusan menggunakan jampi dalam usaha-usaha pengubatan, asalkan isinya tidak bercanggah dengan aqidah Islam (iaitu jampi dengan menggunakan ayat-ayat Al-Qur'an dan doa-doa serta wirid-wirid dari Rasulullah s.a.w.) Adapun jika isi-isi jampi itu bercanggah dengan aqidah dan syari'at, maka diharamkan.

Adapun tentang penggunaan tangkal, Ar-Rasul ada bersabda:

"Sesiapa yang menggantungkan tangkal, maka Allah tidak akan menyelamatkannya....''
(Ahmad dan Hakim)

Mengikut satu hadis yang lain, Nabi telah bersabda:

"Jika salah seorang daripada kamu mengalami ketakutan diwaktu tidur, hendaklah ia mengucapkan doa (yang ertinya): "Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna dari kemarahan siksaanNya dan dari kejahatan hamba-hambaNya dan dari bisikan-bisikan syaitan, dan agar syaitan tidak menghampiri.' Dengan itu syaitan tidak akan dapat menimpakan bencana ke atasnya." Sahabat AWullah ibn Umar telah mengajar doa ini kepada anak-anaknya yang boleh bercakap dan untuk anak-anaknya yang masih kecil, yang masih belum boleh bercakap, ia menulis doa ini untuk dijadikan tangkal untuk mereka itu.
(Abu Daud, An Nasai, Hakim dan Tarmuzi. Kata Tarmuzi - Hassan Gharib. Kata Hakim -- Sahih)
Di antara ulama-ulama yang mengharuskan penggunaan tangkal (dengan menggunakan ayat Qur'an, wirid-wirid dan doa-doa ma'thur) ialah Aisyah, Malik, Syafie, asalkan ia tidak mengiktiqadkan bahawa tangkal itu mampu menghindarkannya dari sebarang malapetaka.
Di antara ulama-ulama yang tidak mengizinkannya ialah Abdullah ibn Abbas, Abdullah ibn Mas'ud, Huzaifah, dan Imam Hanafi.

Untuk lebih berhati-hati, lebih baiklah kita tidak menggunakan tangkal di dalam pengubatan, sebab Ar-Rasul tidak pernah menggunakannya ketika berubat.

Wallahu a'alam.

No comments:

Post a Comment