Friday, June 5, 2009

Berpantang Ketika Sakit

Islam menyuruh mereka yang sedang mengidap sesuatu penyakit, berpantang daripada apa-apa saja, yang akan menyemarakkan dan menambahkan lagi serangan sesuatu penyakit itu.
Mengikut satu riwayat:- "Rasulullah telah memasuki rumah Ummu Munzir bersama Saidina Ali. Saidina Ali ketika itu sedang hampir sembuh daripada penyakitnya. Rasulullah pun bangun mencapai buah-buah tamar yang tergantung di dalam rumah itu untuk dimakannya dan Saidina Ali pun turut bangun untuk mengambil buah tamar seperti yang dilakukan oleh Ar-Rasul.

Lantas Ar-Rasul pun bersabda kepada Saidina Ali: "Sesungguhnya kamu hampir-hampir sembuh daripada penyakit!" Saidina Ali pun tidak jadi memakan buah-buah tamar itu. Ummu Munzir pun memasak bubur gandum dan menjamu mereka dengannya. Bersabda ArRasul kepada Ali: "Makanlah ini. Ia lebih bermanfaat untuk kamu."
(Abu Daud, Ibn Majah dan Tarmuzi)

Di dalam hadis yang lain, Suhaib telah berkata aku pun datang kepada Rasulullah, dan di hadapan Baginda ketika itu terhidang roti dan buah tamar, Bersabda Ar-Rasul: "Marilah dan makan." Maka aku pun mengambil buah tamar dan terus memakannya." Bertanya Ar-Rasul: "Adakah kamu memakan buah tamar sedangkan mata kamu sedang sakit?"
(Tarmuzi dan Al Hakim)

Walau bagaimanpun, jika sipesakit berselera mtuk memakan makanan yang sepatutnya dipantangi, maka berikanlah sedikit makanan itu kepadanya. Jangan dihalangi sama sekali daripada menjamahnya, keran andaikata dihalangi ini akan mendatangkan lebih banyak kemudharatan daripada kemudharatan apabila ia memakan sedikit sahaja daripada makanan itu.

Satu ketika Saidina Ali telah datang kepada Nabi dan ketika itu ia (Saidina Ali) sedang sakit mata. Di hadapan Ar-Rasul ketika itu terhidang buah-buah tamar yang sedang dimakannya. Bersabda Ar- Rasul "Ya Ali, adakah kamu teringin kepada buah tamar ini?" (Abu Nuai'm dan Ibn Majah - Hadis Hasan) Maka Ar-Rasul memberikan sebiji-sebiji buah-buah tamar kepadanya hingga genap tujuh biji. Selepas itu Baginda bersabda: "Cukuplah setakat ini"
(Abu Nuai'm dan Ibn Majah -- Hadis Hann)

Adapun tentang makanan-makanan lain yang tidak harus dipantangi oleh sipesakit, berikanlah apa saja yang disukainya.

Satu ketika Ar-Rasul telah memiarahi seorang sahabat yang sedang sakit dan bertanya kepadanya: "Apakah makanan yang kamu terasa suka untuk memakannya?"
Jawabnya: "Aku teringin hendak memakan roti gandum."

Bersabda Ar-Rasul:
Kemudian bersabda Ar-Rasul:
"Sesiapa yang mempunyai roti gandum, maka hantarlah ia kepada saudaranya."
"Sekiranya seseorang pesakit di antara kamu berkehendakkan sesuatu berikanlah makanan itu kepadanya."
(Ibn Majah)

Kesimpulannya:- Sekiranya sipesakit perlu dipantangi daripada sesuata makanan, janganlah diberikan makanan itu kepadanya. Tetapi kalau ia berkeinginan juga untuk menjamahnya berikanlah sedikit makanan itu kepadanya. Adapun makanan-makanan lain berikanlah mengikut kesukaannya.

No comments:

Post a Comment