Friday, June 5, 2009

Peringatan

i) Umat Islam digalakkan untuk mengkaji dan menganalisa dengan lebih mendalam perkara-perkara yang berhubung dengan bidang perubatan ini, samada untuk mewujudkan ubat-ubat yang lebuh mujarrab ataupun untuk mengenal pasti teknik-teknik rawatan dan pengesanan penyakit (diagnosis) yang lebih baik ataupun yang lain-lainnya, insyaAllah.

Ini berpandukan hadis Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

"Kalimah yang bijaksana ialah barang yang kehilangan dari seorang yang bijaksana. Di mana saja ia mendapatinya, dialah yang lebih berhak memilikinya."
(Ibn Majah dan Tarmuzi)

Berhubung dengan ini Hasan Al-Banna telah berkata: "Islam membebaskan akal mendorong supaya menilik dan mengamati ke- jadian alam sekeliling. Islam mengangkat tinggi kedudukan ilmu dan ahli-ahli ilmu. Mengalu-alukan sesuatu yang baik dan berman- faat. Hikmah adalah suatu barang yang hilang daripada seorang mukmin di mana saja beliau mendapatinya, beliaulah yang lebih berhak memilikinya." 58

Sesungguhnya usaha-usaha yang seperti ini adalah merupakan suatu ibadah.

ii) Kadang-kadang di dalam proses pengubatan, para doktor ter- paksa membuat keputusan-keputusan Yang besar. Umpamanya ia terpaksa memilih satu di antara dua cara untuk mengubati seseorang pesakit sedangkan kedua-dua cara pengubatan itu mempunyai kemudharatan-kemudharatan yang tersendiri. Sebagai contoh, per- soalan samada perlukah suatu pembedahan yang berisiko tinggi dilakukan ataupun dibiarkan sahaja sipesakit dengan keadaannya, yang mana ini juga mempunyai risiko yang tinggi.

Kaedah yang mesti dipegang ialah:-

"Harus mengambil yang ringan di antara dua kemudharatan."

Sekiranya seseorang doktor tidak ada pilihan melainkan ter- paksa memilih satu di antara dua bentuk pengubatan yang sama sama memudharatkan, hendaklah dipilih cara pengubatan yang kurang memudharatkan dibandingkan dengan cara yang lainnya. Sebagai contoh, Ar Rasul pernah menyuruh dua sahabat Baginda memakai sutera untuk mengubati penyakit gatal mereka. Hadis ini diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim.

Walaupun jelas mengikut kacamata syari'at, memakai sutera bagi lelaki adalah memudharatkan kerana ianya haram, tetapi ianya merupakan kemudharatan yang lebih ringan jika dibandingkan dengan kemudharatan yang akan menimpa jika dibiarkan penyakit gatal-gatal ini berterusan! Lantas Ar-Rasul telah memilih kemudharatan yang lebih ringan dengan mengizinkan kedua-dua orang sahabat Baginda itu memakai sutera untuk seketika.

No comments:

Post a Comment